MICE-onderzoek Toerisme Vlaanderen 2019-2020 biedt opportuniteiten

Toerisme Vlaanderen deed een onderzoek bij meer dan 800 internationale associaties en 800 binnen- en buitenlandse corporate organisaties. Opvallend is dat Limburg wel bekendheid begint te verwerven maar nog weinig overtuigt als bestemming. Met het internet als voornaamste informatiebron ligt er een zee van opportuniteiten open.

30% van de corporate organisaties kent Limburg als bestemming. Toch overweegt slechts 2% Limburg als locatie. De helft hiervan plaatst daadwerkelijk een boeking. Het internet blijkt de belangrijkste informatiebron voor het vinden van een geschikte locatie. Dit biedt kansen.

Volgende elementen zijn doorslaggevend in de keuze:

  • (Internationale) bereikbaarheid van de bestemming
  • Unieke belevingen in de regio
  • De reputatie en de sterkte van de economisch sterke sectoren in de regio
  • Het duurzaamheidsbeleid van de bestemming

 

Tips om in te spelen op de beslissende factoren

  1. Zorg dat je website toegankelijk is voor anderstaligen.
  2. Geef duidelijk de bereikbaarheid van je locatie weer. Maak een pagina ‘how to get there’.
  3. Zijn er unieke belevenissen in je buurt. Foto’s, getuigenissen, linken … een beetje extra promotie kan nooit kwaad. Denk aan het internationale succes van Fietsen door het Water, Fietsen door de Bomen en het onlangs geopende Fietsen door de Heide. https://www.visitlimburg.be/en/what-do
  4. Speel de economische sterke troeven uit. De internationale reputatie van de UHasselt en Energyville groeit. Er wordt veel (internationaal) onderzoek gedaan. Limburg heeft een aantal gerealiseerde en nog te ontwikkelen campussen, onder andere: ThorPark, de Corda Campus en de Health Campus UHasselt. Wees ook zelf een trekker en werk samen met collega-bedrijven inspirerende package deals uit en biedt ze aan op je website.
  5. Focus op duurzaamheid: laat zien dat je locatie of bedrijf investeert in maatschappelijk verantwoord ondernemen en verdiep je in de voorwaarden die gesteld worden aan duurzame congressen en events. Door gebruik te maken van lokale aanbieders en producten verklein je de impact op het milieu en help je collega-ondernemers. Een kleine stap is ook een stap. https://www.mvovlaanderen.be/hoe-duurzame-evenementen-organiseren

 

Denk internationaal als je ‘internationale gasten’ wilt

Kijk met de bril van een buitenlandse bezoeker naar je website en social media. Vindt de Engelstalige gast nieuwe informatie op je website in zijn of haar landstaal? Zien bezoekers wat het betekent om naar je locatie te komen en krijgt men een beeld te zien van de belangrijkste luchthavens in de euregio? Zet daarom een infographic met de luchthavens in de regio op je site! Zijn er links naar unieke belevingen in de regio (bijvoorbeeld de website van Visit Limburg), laat je iets zien over de sectoren en attracties waar Limburg trots op is, zijn er manieren te bedenken om je social media effectiever te maken waardoor je meer traffic kunt genereren voor je website? Hier liggen de ‘quick wins’; de sleutel om gekozen te worden als bestemming en meer business te genereren is verfijning; aansluiting zoeken bij de beslissingsfactoren van associaties en corporates en de informatie die je geeft daarop aanpassen.

 

BLCB geeft je graag nog meer tips & tricks:

Toerisme Vlaanderen organiseert binnenkort een interactief webinar over de resultaten van het onderzoek.

We houden je graag op de hoogte!

 

 

Voor een kopie van het volledige rapport en de infographic met de luchthavens in de regio stuur je een e-mail naar: erica.vandenoever@limburg.be